Agility- En livsstil

Living the dream

Rallylydnad

Kategori: Allmänt

Igår var det rallylydnadskurs, det första riktiga. Eftersom jag jobbar i närheten av klubben så körde mama in Keenay till mej. Jag slutar några timmar innan kursen började så först åkte jag till jysk och köpte 2 ihopfällbara stolar med mugghållare. En grön, såklar, till mej och en grå till Tina. Sen åt jag en cheeseburgare på donken och en muffin. Älskar deras muffinsar och cola, ofc. När vi va klara så åkte mamma hem med Kharma och Rigo och jag åkte till animalen med Keenay. Jag skulle köpa godis och passade på att fråga om vaccinationer också. De sa att han måste vara vaccinerad mot kennelhosta varje år. Jag hade väldigt tur eftersom jag fick komma in direkt med Keenay så nu är det gjort också! 
Sen drog vi till ica för att köpa riktigt gott godis, skinka! Han totalälskar det! Det blev 3 jumbone också. 
Sen va klockan mycket så åkte till klubben. Tränade i min ensamhet i kanske 15 minuter innan kursledaren kom och de andra. Då gick vi in för lite teori. Vi fick en massa papper på vilka skyltar vi ska kunna och vad vi ska gå igenom denne gång.
 
Sen var det bara ut och testa. Hon hade satt upp 3 banor. Vi var bara 5 stycken, några var borta och det är en som har en så ouppfostrad hund så hon fick extrahjälp av en annan instruktör 200m bort på parkeringen. Sen var det en hund som hade blivit akut sjuk på morgonen så han var på djursjukhuset. Så vi var bara 3 hundar. En bana var.
Keenay var sjukt duktig! Jag lyckades behålla hans uppmärksamhet nästan hela tiden.Vi tränade på skyltarna 101-110 och han gjorde alla skyltar klockrent. Det är skyltar vi har tränat på hemma så han kan dem sen innan, men ändå. Är jätteglad över att han inte brydde sig om de andra hundarna. Jätteglad! 
Det va en separat övning som vi tränade på också och det var att man skulle stå på ett märke, som hon kallade pizzacirkeln, och hunden skulle gå fot efter en. Så snurrade man åt vänster så var hunden tvungen att backa och dra rumpan till höger. Snurrade man åt höger så gick hunden med en.
Detta har jag tränat på sen Keenay var ungefär 10 månader så det satt som en smäck! Nått bra har jag tränat in iaf.
 
När alla var nöjda så gick vi in för lite mera teori. Vi fick mer papper och hemläxa. Vi ska läsa igenom skyltarna 111-120 och träna ordentligt på skyltarna 101-110. Träningsfreak som jag är så är målet givetvis att kunna alla dessa skyltar också. Jag tror även att han redan kan dom. 
 
Tävlingsnarkoman blev jag även kallad så jag drog upp träningstävlingen den 15 maj. Att jag vill kunna vara med på den. SÅ undrade om hon kunde berätta tävlingsregler för mej. Och det var även hennes mål. Kul! Älskar att träna med mål inom en viss tid. Så tävling den 15 maj. Shit vad nervös jag blir när jag tänker på det!. Är en perfektionist och vill att allt ska vara perfekt innan start. 
 
Måste bara säga att kursen är SJUKT kul! Längtar till nästa gång! 
Även om agilityn alltid kommer att komma i första hand...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: