Agility- En livsstil

Living the dream

Keenay - min tävlingshund och bästa vän. Del 6

Kategori:

Efter den första tävlingen så gick vi klart kursen sen höll jag och Tina på och träna varje vecka för att hålla igång. När snön kom så skulle han få sin vintervila.
Snön kom och han fick som sagt vila.
Vi sysselsatte oss med vardagslydnad för bigitta varje torsdagskväll på Södertälje syd.
Den första gången jag tog med honom dit så märktes de tydligt att jag hade tränat agility och inte så mkt vardagslydnad med honom. Vilket jag ångrar att jag inte gjorde direkt med honom som valp.
Han tog inte kontakt med mej och så spelade han döv. Kul tänkte jag.. Men allt eftersom kursen gick så blev han bättre och bättre. Jag lärde mej mer och mer om hur jag skulle göra.
Jag har varit på kanske 5-10 gånger med honom där. Den senaste gången va han jätteduktig. Han lyssnade på mej och sökte kontakt.

Den 8 december bestämde jag med för att starta en agilitytävling trots hans vila.
Så vi åkte till Solna för att starta en inofficiell tävling. Först startade jag en hoppklass och han övertaggad så jag hängde inte med alls! Vi fick 3 förbispringningar och då diskade domaren oss.
I agilityklassen så hade han samlat sig mer. Jag va trött för jag hade startat Kharma i 2 lopp också.
De va en ganska svår bana för att vara inofficiell tyckte jag men vi fick startsignal och körde på.
Resultatet blev felfritt och vilken känsla! De är vårat första felfria lopp och vi kom 2a! Riktigt roligt:D

Jag startade som sagt även Kharma som aldrig har tränats seriöst och har bara gått genom slalomen ett fåtal gånger.
Först va de blåbärsklassen och de va inget slalom med i den. Hon gillar inte agility och är mest tillbakadragen och ovillig. Men hon gjorde som jag sa och fick bara 5 fel!! Vi blev 2a. Och även om de bara va 2 med så är jag jätteglad!
I hennes nästa lopp som va hoppklassen så ville hon inte. Hon hälsade på domaren, sprang och letade efter Sebbe som satt på läktaren och sen sprang hon ut från banan till Tina och de andra hundarna. Men hon va felfri fram till halva banan. Hon imponerade på många på tävlingen och jag är supernöjd!

Efter tävlingen så har fått vila ordentligt från agilityn. Vi har varit på Stockholm hundmässa och hälsat på massor av hundar och människor. Vi har varit på kista husdjursmässa och där träffade vi hans uppfödare, Erica, och hans bror som tävlade. Riktigt roligt!

De va hans historia fram till nu. Är riktigt nöjd med vad jag har lyckats göra med honom själv! Min första hund jag uppfoatrar ensam från valp. Såklart att jag ångrar vissa saker jag lärt honom och vissa saker jag inte har lärt honom, men i slutändan är jag nöjd:)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: