Agility- En livsstil

Living the dream

Raser

Kategori:

Jag har alltid varit en sån som tycker att om man ska köpa hund så ska man gå in för de helhjärtat. Köper man en bc så ska den få valla. Köper man en huskey ska den få dra osv. Jag har aldrig förstått de där med utställning. Hur kul är de för tex en långhårig hund att bli badad var och varannan vecka och bli borstad och sprayas med parfym för att se så fin ut som möjligt. De är en hund hallå! Ska de inte se ut som en hund och lukta som en hund då?

Tycker de börjar gå till överdrift. Nu har jag varit med på några utställningar och mina åsikter står jag fast vid, iaf vid vissa raser. Som när jag va på Stockholm hundmässa så va vi vid de engelska cockerspanielarna och där va de ganska normalt. Rena fina hundar. Men när vi gick förbi amerikanska cockrarna så luktade de bara parfym. Inte okej för mej.konstigt sätt att ställa ut på tycker jag för de ska lix jaga. Menmen

De jag ville komma till va de att jag tycker alltid att man ska erbjuda hunden de den är avlad för och vill hunden inte så ska man träna den i något annat som motsvarar de den är avlad för. Som tex Keenay, han är bc och ska då avla. Men jag har provat men han vill inte så då kör vi agility istället och han håller sig i skinnet på de. Men hade han varit stressad efter ett agilitypass så hade de inte varit nog och då hade jag fått kolla vidare efter aktiviteter som tröttar ut han hjärna mer om ni förstår.

Jag tror att många hundar skulle må bättre om de fick göra de som de är avlade för.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: