Agility- En livsstil

Living the dream

Första vallträningen på Agdala

Kategori:

Keenay har aldrig visat intresse på att valla. Någonsin. Men när jag och Tina köpte kaniner så blev han helt plötsligt väldigt intresserad!
I lördags testade han på att valla kalvar på eget initiativ.
Men innan dess så har instinkten varit lika med 0. Han har träffat mina 2 baggar för något år sen men va skiträdd.

När vi kom dit så såg vi först när Stefan vallade sin ena hund som va importerad från Wales med riktigt fin vallstam. Men an va inte nöjd så han ska nog säljas sa han.

Sen blev de min tur så jag hämtade Keenay och Stefan va väldigt negativ. Dels för att han inte är reggad i skk och att han är 2 år och aldrig träffat får. Men vi kunde vi prova iaf.
Han fick dra in Keenay i hagen och vän i hagen så ville han mest till mej. Efter någon minut så släppte de och han blev helt fokuserad på fåren! Han sprang runt dom med en gång och efter någon minut till så förstod han att han skulle gå åt motsatta håll än man själv gick.

Sen paus och då sa Stefan att Keenay redan hade klarat av väldigt många steg i träningen på direkten. De brukade ta ungefär 3 månader innan hunden fattade att han skulle gå runt m.m. Men han fattade ju direkt, eller rättare sagt han gjorde de som att han aldrig gjort annat!

Eftersom Keenay hade hoppat över så många steg så hade Stefan teori med mej på sidan av utan hund för att jag skulle hänga på i Keenays tempo.
Jag fattade ganska snabbt vad de gick ut på och sen fick jag prova ensam med Keenay.
De kändes riktigt bra! Jag lyckades få honom att förstå. Han stannade när jag sa till och gick när jag sa till. Gick runt åt båda håller när jag sa till. Riktigt kul!

Efter så sa de att de inte kunde tro att varken jag eller hunden aldrig hade vallat tidigare. De sa att de hade gissat att jag hade vallat i några år!!!!! För att de såg så bra ut:D Förstå lyckan!

De va sjukt imponerade av Keenay! Ett skolexempel på hur de ska se ut. Han va precis rätt i allt han gjorde! Och de fick ta tillbaka de som de sagt i början för han va perfekt!

Frågade Stefan när han tror Keenay är redo för vallprov och han sa redan till hösten! Absolut senast nästa vår!:D
Yeey helt super lycklig är jag!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: